Горизонтальний транспорт у будівництві

Горизонтальний транспорт на будівництві поділяється на зовнішній, що доставляє вантажі будівельного призначення з місць відправлення, що знаходяться поза будівельним майданчиком, і всередині будівельного, призначений для транспортних операцій у межах будівельного майданчика (доставки та переміщення будівельних матеріалів, елементів конструкцій та обладнання з кар’єрів, виробничих підприємств та складів будівництва).

Трудомісткість та вартість транспортування будівельних вантажів дуже значні. У гідротехнічному будівництві на транспортних операціях зайнято до 20% робітників від загальної їх кількості на основних роботах.

Особливостями внутрішньолобудівного транспорту в гідротехнічному будівництві є:
а) великий обсяг переміщень ґрунту, заповнювачів та бетонної суміші;
б) різноманітність видів транспорту протягом будівництва;
в) відносно короткі відстані перевезень та висока вантажонапруженість.
Внутрішньобудівельний транспорт характеризується, як правило, малими перегонами – від кількох метрів до кількох кілометрів (зазвичай не більше 4-5 км). У той же час вантажонапруга транспорту в більшості випадків дуже висока і досягає максимальних значень.

На будівництві доводиться не тільки поєднувати різні види транспорту між собою, а й узгоджувати його з продуктивністю і потужністю парку будівельних машин, що обслуговується. Тому внутрішньобудівельний транспорт на земляних, бетонних та інших будівельних роботах є однією з важливих ланок виробничого процесу і повинен бути строго підпорядкований режиму та ритму роботи провідних будівельних машин.

Кількість транспортних засобів визначається виходячи із середнього добового вантажообігу з поправкою на нерівномірність, яка зазвичай враховується коефіцієнтом нерівномірності в межах 1,15-1,5.

Внутрішньобудівельний горизонтальний транспорт поділяється на:
1) рейковий-залізниці нормальної (широкої) колії (1524 мм) або вузькою (750, іноді 1000 і 600 мм);
2) безрейковий – автомобілі бортові та самоскиди, автотягачі з прищепами, спеціальні автомобілі (цементовози, цистерни, лісовози та ін.), гусеничні та колісні (на пневмо-шинах) трактори з причепами;
3) спеціальний – канатні дороги (підвісні та рейкові), стрічкові конвеєри, гідротранспорт, пневмотранспорт та ін;
4) водяний.

Найбільшого поширення у гідротехнічному будівництві має безрейковий транспорт – автомобільний та тракторний. Основними якостями автомобіля є висока швидкість та маневреність, малий радіус повороту та здатність долати порівняно круті підйоми при значній вантажопідйомності. Автомобілі є найбільш гнучким видом транспорту, вироблення якого на 100 тис. руб. будівельно-монтажних робіт досягає на будівництві низки гідроелектростанцій 40 тис. т, а вартість виконаних робіт становить 10-15% від загальної вартості будівництва.

Гусеничні трактори є найнадійнішим видом транспорту у важких дорожніх умовах; вони мають значне тягове зусилля на гаку і високу прохідність завдяки хорошому зчепленню ходової частини (гусениць) з грунтом і малому питомому тиску на грунт. Однак гусеничні трактори мають малу швидкість (зазвичай до 12 км/год) і тому застосовуються для перевезень на короткі відстані, коли тихохідність мало позначається на продуктивності та вартості робіт.

Недоліком автотракторного транспорту є його висока первісна вартість, і навіть вищу вартість обслуговування та ремонту проти іншими видами транспорту. Крім того, автотранспорт вимагає наявності добрих доріг.

Перспективними є потужні трактори-тягачі на пневмоколесах з безкамерними балонами низького тиску, з двигунами потужністю до 1100 кет (1500 к. с.) та більше. Вони широко поширені в зарубіжній практиці, застосовують (як тягачі автопоїзда, що замінює приблизно 60 вантажних автомашин, і мають високу прохідність).

Залізничний транспорт у сучасному будівництві застосовується головним чином для зв’язку будівельних майданчиків із загальною мережею залізниць, доставки до великих об’єктів будівництва великих кількостей нерудних матеріалів та транспортування великих мас ґрунту. Залізничний транспорт найбільш продуктивний, дешевий, надійний і залежить від метеорологічних умов. Однак застосування залізничного транспорту обмежується мінімальною дальністю перевезень – близько 4-5 км. За меншої відстані залізничні перевезення стають дорожчими за автомобільні.

Однак значення рейкового транспорту в сучасному будівництві значною мірою вже втрачено, і надалі його роль ще обмежуватиметься за рахунок витіснення більш прогресивним безрейковим транспортом.

Comments are closed.